- STEBNÓWKI 1-IGŁOWE
- Stebnówki z podwójnym transportem (ząbkowo-igłowym)
- Stebnówki z podwójnym transportem (ząbkowo-stopkowym)
- Stebnówki z potrójnym transportem (ząbkowy, stopkowy, igłowy)
- Stebnówki do materiałów lekkich i średnich
- Stebnówki do materiałów średnich i ciężkich
- Stebnówki z automatycznym pozycjonowaniem igły
- Stebnówki z automatycznym obcinaniem nici
- Stebnówki z automatycznym ryglowaniem
- Stebnówki JACK
- Stebnówki SIRUBA
- Stebnówki JUKI
- Stebnówki BROTHER
- Stebnówki KRAFFT
- STEBNÓWKI 2-IGŁOWE (DWUIGŁÓWKI)
- OVERLOCKI
- Overlocki 5-nitkowe
- Overlocki 4-nitkowe
- Overlocki 3-nitkowe
- Overlocki do lekkiego szycia
- Overlocki do ciężkiego szycia
- Overlocki z podwójnym transportem
- Overlocki z automatyką
- Overlocki cylindryczne
- Overlocki z automatyką elektroniczną
- Overlocki z automatyką pneumatyczną
- Overlocki JACK
- Overlocki SIRUBA
- Overlocki JUKI
- Overlocki PEGASUS
- RYGLÓWKI
- ZIG-ZAK
- GUZIKARKI
- DZIURKARKI
- MASZYNY DRABINKOWE (RENDERKI)
- MASZYNY ŁAŃCUSZKOWE
- RAMIENIÓWKI
- PODSZYWARKI
- AUTOLAPY
- AUTOMATY SZWALNICZE
- MASZYNY SPECJALISTYCZNE
- MASZYNY DO CIĘŻKIEGO SZYCIA
- MASZYNY DO ŚCIEGÓW OZDOBNYCH
- MASZYNY BEZSZWOWE
Jak działa mechanizm transportu w maszynie do szycia?
Każda współcześnie produkowana maszyna do szycia zaopatrzona jest w mechanizm transportu. Warto zdawać sobie sprawę, że tego rodzaju części do maszyny do szycia stanowią element bezpośrednio wpływający na jakość wykonywanych szwów. Odpowiednio dobrany rodzaj mechanizmu transportu może zapewnić zwiększenie efektywności szycia. Ma również szansę wpłynąć na poprawę wyglądu ściegów.
Mechanizm transportu – podstawowe informacje
W sposób najmniej skomplikowany mechanizm transportu można określić jako metalową listewkę zębatą, która złączona jest z wałkiem napędu pionowego oraz wałkiem napędu poziomego za pośrednictwem układów dźwigni. Ząbki mechanizmu umieszczone są w otworach płytki ściegowej maszyny w sposób, który pozwala im na swobodne poruszanie się. Podstawową rolą mechanizmu transportu jest przesuwanie materiału znajdującego się pod stopką dociskową maszyny do szycia o odległość równą skokowi ściegu. Można się również spotkać ze stwierdzeniami, że opisywany mechanizm odpowiada za „podawanie materiału”. Różnica pomiędzy poszczególnymi rodzajami mechanizmu transportu przeważnie ogranicza się wyłącznie do ilości ząbków transportera. Większa ich ilość sprawia, że praca maszyny do szycia jest nieco bardziej precyzyjna. Jednak w przypadku większości typowych działań krawieckich poprawa jakości pracy okazuje się nie być znacząca. Zazwyczaj jedynie w momencie wykonywanie ściegów ozdobnych może okazać się bardzo istotna.
Wyłączany mechanizm transportu
Należy pamiętać, że w pewnych sytuacjach praca mechanizmu transportu może nie być pożądana. W związku z tym decydując się na zakup nowego urządzenia warto wybrać model pozwalający na czasowe wstrzymanie działania opisywanej części do maszyny do szycia. Na szczęście współcześnie praktycznie każda maszyna do szycia sterowana komputerowo oraz znacząca większość urządzeń mechanicznych posiada taką możliwość. Wyłączenie transportu okazuje się niezwykle przydatna w momencie wykonywania prac przy użyciu stopki do haftowania. Najczęściej jest to cerowanie lub wyszywanie wzorów z tzw. „wolnej ręki”. Poprawne wykonanie wymienionych prac możliwe jest wyłącznie w momencie, gdy wykorzystywany materiał nie przesuwa się. Najczęściej zatrzymanie transportera możliwe jest poprzez wykorzystanie odpowiedniej dźwigni, która znajduje się na wolnym ramieniu maszyny. Jedynie bardziej zaawansowane urządzenia komputerowe pozwalają na elektroniczną regulację pracy mechanizmu transportu. W przypadku nieco już przestarzałych modeli, które nie zostały zaopatrzone nawet w dźwignię wyłączającą transport, istnieje możliwość posłużenia się odpowiednią płytką. Za jej pomocą można przykryć ząbki mechanizmu i w ten sposób zapobiec przesuwaniu materiału.
Maszyna do szycia z górnym transportem oraz z transportem potrójnym
Obecnie na rynku dostępne są również licznie urządzenia posiadające dodatkowy górny transport. Za jego sporawą możliwie jest zachowanie równego skoku ściegów oraz bardziej efektywne przesuwanie materiałów bardzo cienkich lub nadmiernie grubych, które przejawiają tendencję do marszczenia i rolowania się. Maszyny do szycia zaopatrzone w transport górny polecane są zwłaszcza osobom specjalizującym się w szyciu materiałów elastycznych, skór, skaju, tiulu oraz winylu. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że możliwości zastosowanie górnego transportu występuje również w przypadku urządzeń, które oryginalnie nie zostały zaopatrzone w tego rodzaju funkcjonalność. Wystarczy, że zastosowana zostanie odpowiednia stopka z górnym transportem. Jej rola polega na przesuwania materiału w sposób dostosowany do tempa pracy dolnego transportera oraz igły. Dodatkowo stopki z górnym transportem doskonale sprawdzają się w przypadku prac związanych z łączeniem tkanin, pikowaniem i stebnowaniem. Transport potrójny stanowi jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie. Maszyna do szycia z potrójnym transportem posiada nie tylko standardowy mechanizm dolny oraz dodatkowo górny, ale także zaopatrzona jest w tzw. transport igłowy. Zazwyczaj rozwiązania tego typu oferowane są w przypadku najbardziej zaawansowanych urządzeń, wykorzystywanych w warunkach przemysłowych.